Beiroet: De Dagelijkse Beslommeringen - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Marc Wiel - WaarBenJij.nu Beiroet: De Dagelijkse Beslommeringen - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Marc Wiel - WaarBenJij.nu

Beiroet: De Dagelijkse Beslommeringen

Door: Marc van de Wiel

Blijf op de hoogte en volg Marc

13 Maart 2010 | Libanon, Beiroet

Hallo allemaal,

Gebeurtenissen in Beiroet veranderen langzaam in gewoontes, het leven neemt een vaste structuur aan. Hoewel ik nog wel vaak aan het Nederlandse denk (het jaarlijkse paasontbijt in Maastricht!) merk ik ook wel dat ik mijn draai aan het vinden ben.

Maandag, woensdag en vrijdag werk ik bij ANND. Ik vertrek om 08u00 van huis en pak een taxi niet ver van de Nederlandse ambassade vandaag. Vanaf daar betaal ik dan 2,000 Libanese Lira naar Cola Busstation, gelijk aan iets minder dan een euro. Op de andere dagen ben ik vooral bezig met mijn eigen onderzoek, ik zit nog in de preliminaire fase waarin ik veel literatuur lees over het politieke systeem in Libanon en de rol van Hezbollah, vanaf volgende week wil ik dan ook echt contacten gaan leggen met mensen die ik kan interviewen. De situatie hier is zoals ik in Nederland al had vermoed: het volk is verdeeld in één van 18 officieel erkende religies en één van de eerste vragen die men elkaar dus ook stelt is wat diegene zijn of haar religieuze achtergrond is. Tussen het volk en de politieke elite bestaat tegelijkertijd een enorme kloof en ik merk dat veel mensen het gehad hebben in dit land. Niet zelden wordt mij gevraagd, door taxi-chauffeurs of collega's op het werk, of het makkelijk is om een visum in Nederland te krijgen...

Structurele problemen in Libanon zijn het internet en de electriciteit. Iedere dag wordt tijdelijk de electriciteit afgesloten, dat schijnt heel normaal te zijn in het Midden-Oosten. Internetverbindingen zijn slecht in de regel en hoewel ik een onbeschermde connectie in ons appartement had gevonden is deze sindsdien ontraceerbaar. Skypen en e-mailen kan dus voorlopig alleen door de middag!

Vanavond vieren we het feit dat we een appartement hebben met iedereen die we tot nu toe hebben ontmoet, dat moet dus wel gezellig worden! Vanaf volgend weekend wil ik wat meer gaan 'sightsee'en', eerst in Libanon en dan Syrië. Op de lange termijn wil ik sowieso naar Jordanië, Dubai en Iran. Vanaf hier schijnt vliegen spotgoedkoop te zijn!

Blijf dus tuned voor meer foto's ;). Hoe is het daar?

Groetjes aan allemaal!



  • 13 Maart 2010 - 16:52

    Jeem:

    Jammer dat ik niet bij dat feestje kan zijn ;)! Skypen wordt dus lastig aangezien ik overdag werk! Hier gaat het lekker; druk as usual en bijna 26! Dus wordt leuk weekje! Spreek je snel ciao

  • 14 Maart 2010 - 15:02

    Thomas:

    Leuke reisplannen marc! Krijg je ondertussen ook mee wat er in NL is gebeurd? Was een vreemde week in Den Haag. Niet dat ik me daar nou druk om zou maken als ik in het buitenland was ;). Ga zo eens kijken naar je foto's, mijn beeld is al wat bijgesteld...

  • 21 Maart 2010 - 12:31

    Nathalie En Robin:

    Hey Marc (IE MAN :))

    Geweldig om te lezen dat het zo goed met je gaat!
    We zien dat de temperatuur ook prima is. Jammer dat je niet op de verjaardag van Robin kunt zijn :(.

    Geniet nog een beetje van het weekend...en vooral van de zon!

    Groetjes Robin en Nathalie

  • 25 Maart 2010 - 09:00

    Aniek:

    Hee Buuf,
    Hoe was het feestje in je appartement? We missen jou hier!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Actief sinds 24 Juli 2009
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 27743

Voorgaande reizen:

27 Juli 2009 - 18 Augustus 2009

Utrecht - Istanboel

18 Februari 2010 - 30 November -0001

Beiroet

Landen bezocht: