Het Midden-Oosten: De tegenslag na de euforie.. - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Marc Wiel - WaarBenJij.nu Het Midden-Oosten: De tegenslag na de euforie.. - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Marc Wiel - WaarBenJij.nu

Het Midden-Oosten: De tegenslag na de euforie..

Door: Marc van de Wiel

Blijf op de hoogte en volg Marc

02 Maart 2010 | Libanon, Beiroet

Ze zeggen wel eens dat je in onbekende landen als immigrant of lange termijn-reiziger door een curve gaat. In het begin is alles geweldig: het weer is mooi, het eten heerlijk en de mensen geweldig. Maar dan, de eerste tegenslag, het gebeuren ná de euforie.

Zo ook voor mij in Beiroet. Na uiteindelijk een ruimtelijk en prachtig gelegen appartement gevonden te hebben dat in alle gemakken zou voorzien bekroop Ester en ons een merkwaardig gevoel van argwaan. Uitstel.

Hoewel we op 1 maart ons intrek al hadden moeten nemen werden we opgescheept met één dag uistel onder het mom "de huurder is er nog niet uit, maar morgen zeker". Hoewel we hier niet echt op hadden gerekend konden we nog nét een nacht in het hostel reserveren (in de salon op de bank weliswaar). Vanochtend het tweede telefoontje: we zouden er pas zondag a.s. in kunnen omdat de eigenaar niet goed naar het contract had gekeken. Dit was een grote tegenslag omdat we al een paar dagen niet meer naar appartementen hadden gezocht en allebei onze zinnen hadden gezet op het pareltje in Achrafieh. In plaats daarvan hadden we de afgelopen dagen doorgebracht met mensen van het hostel, rondlopen, shesha roken, genietend van de stromende regen en knallende donderslagen...

Om maar niet belazerd te worden hebben we direct een afspraak gemaakt vanmiddag en onze borg van 400 U.S. Dollar teruggevraagd (en gekregen). Hoewel ik nog steeds vertrouwen in het geheel heb (we bellen vanavond of we het alsnog nemen of niet, eerst nog wat andere dingen bezoeken) blijkt deze tegenslag wel typisch voor het Midden-Oosten.

Hier is er nooit een probleem en voor alles daarentegen een oplossing. Continue heb je het gevoel belazerd te worden maar alles gebeurt in goede orde en met alle bescheidenheid en gastvriendelijkheid die het Midden-Oosten zo kenmerkt. De confrontatie aangaan bestaat hier niet, in het Midden-Oosten is alles goed en is iedereen je vriend.

• 02 Maart 2010 - 15:59

Rein:

Nice verhaal...schrijven kan je iig en je bent op je qui vive, ook verstandig lijkt me :p

Liefs

• 03 Maart 2010 - 00:11

Jan:

Nou zeg, echt andere cultuur! ook wel weer mooi hoe het daar gaat. Borg krijg je meteen weer terug zonder slag of stoot, dat scheelt weer. Hopelijk gaat het juweeltje toch door!

Hier al aantal dagen slecht weer, maarrrrrr de krokussen en sneeuwklokjes zijn alweer gesignaleerd hier in Utown! Er is hoop!

Succes daar!! Kus Jan

• 03 Maart 2010 - 16:41

Nico:

Dag lieve Marcus,
    Geen zorgen jongen, binnenkort een vette housewarming partij in je pareltje..! Vandaag gewerkt, je krijgt de groeten van Oma en Sam (Hij kan al een beetje praten, de schat..)
    Hou ons op de hoogte!

Kus, N.

• 05 Maart 2010 - 13:51

Marc:

Dank voor alle reacties, leuk en fijn om te lezen allemaal, keep 'm comin' zou ik zeggen ;)

• 14 Maart 2010 - 14:55

Thomas:

I knew it! Ik zou er zelf erg kriebelig van worden. Gelukkig voor het land dat jij er zit en niet ik ;)

• 14 Maart 2010 - 14:55

Thomas: