Achrafieh: The Next Step - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Marc Wiel - WaarBenJij.nu Achrafieh: The Next Step - Reisverslag uit Beiroet, Libanon van Marc Wiel - WaarBenJij.nu

Achrafieh: The Next Step

Door: Marc van de Wiel

Blijf op de hoogte en volg Marc

24 Februari 2010 | Libanon, Beiroet

Hallo!

Wat een wondere wereld is Beiroet toch. Het wordt me meer en meer duidelijk dat de stad opgedeeld is in verschillende wijken waarin de religieuze homogeniteit duidelijk gepresenteerd wordt.

Hoewel Ali ons heel erg heeft geholpen met de grote zoektocht naar een goed appartement heeft uiteindelijk een brutaal initiatief van mijn kant de doorslag gegeven. Moe van Ali's woorden ("No problem, I fix it" en "you see what is it?") besloot ik afgelopen dinsdag het heft in eigen handen te nemen en van de wijk Gemmayzeh, waar ons hostel gelegen is, naar het daarnaast liggende Achrafieh te lopen. Onderweg heb ik vervolgens her en der aan restauranteigenaars en passerende mensen gevraagd of zij van leegstaande appartementen hadden gehoord. Ik had weinig succes totdat ik een drietal jongeren aansprak dat even later voor de VN bleek te werken. Al gauw werd me duidelijk dat ik voor appartementen in Achrafieh bij "Le Chef" moest zijn, een restauranteigenaar/makelaar die in den beginne net zo dubieus overkwam als de naam suggereert. Terwijl ik druk met "Le Chef" overleg pleegde zei één derde van het VN gezelschap, Bob genaamd, dat ik ook wel naar een horlogemaker/makelaar kon diep in de wijk Achrafieh. Daar "Le Chef" geen betaalbare optie kon verschaffen dacht ik er verder vrij weinig van.

De volgende dag besloot ik de tip van Bob op te volgen en de betreffende horlogemaker met een bezoekje te plezieren. Na twee uur wachten en rondlopen in de wijk (die overigens Grieks Orthodox is, met Christelijke prieeltjes en icoontjes alom!) was hij eindelijk terecht en nam hij ons direct mee naar een appartement dat per 1 mrt vrij zou komen. Ester en ik wisten niet wat we zagen! Een superleuk, rustiek huisje bedolven onder een bebladerd pannendak met uitzicht op de bergen en zee bleek voor 800 dollar excl. een koopje!

Binnen zijn er niet alleen twee grote slaapkamers maar ook een eetkamer én een huiskamer. Op internet en een vaatwasser na is het huisje van alle gemakken voorzien! Na wat onderhandelen hebben we besloten met de man in zee te gaan, eindelijk een appartement!!

Momenteel verkeren we nog in een staat van afwachting en initiële vreugde maar zodra we op 1 maart in kunnen trekken, zo hebben we al besloten, zal de champagnefles met alle furore denkbaar rijkelijk gaan vloeien!

Vandaag hebben we dan ook voor het eerst vakantie gevierd. Met stralend weer hebben we heerlijk op een terrasje aan de kust Shesha gerookt en gedronken/gegeten. Als je het drukke verkeer, het getoeter van de wagens en de vele werkzaamheden wegdenkt kun je heerlijk wegdromen in de sfeer van het Midden-Oosten. Welkom in Beiroet!

* foto's van Beiroet kun je snel vinden op: http://www.facebook.com//profile.php?v=feed&story_fbid=232649458413&id=554483413

  • 24 Februari 2010 - 21:43

    Jeem:

    Leuke foto's en wat cool dat je een appartement hebt gevonden!! Relax. Ben benieuwd naar foto's van je appartement. Ciao, Jeem

  • 25 Februari 2010 - 11:26

    Marty:

    Mooi verhaal Marc. Fijn dat nu de basics geregeld zijn en je verder kan met het avontuur!
    Veel succes!

  • 25 Februari 2010 - 21:23

    Geert:

    Hallo Marc, in het Parijs en nu(paradijs) van het Midden-Oosten !!!
    Wat fijn, slim en handig dat jullie uiteindelijk een mooi appartement aan zee hebben gevonden voor 2 personen.Proficiat
    Dat belooft nog heel veel colportage voor mijn zoon die vanaf eind maart 3 mnd stage daar gaat lopen.Weet die horlogemaker toevallig nog een schone betaalbare furnished kamer up to 400 $ monthly in or around the center of Beiroet? Ik wens jullie heel veel plezier en geniet van elkaar en van de stad met de vele contrasten! Geert

  • 25 Februari 2010 - 23:19

    Jan:

    Markie! Wat een top verhaal... Het klinkt echt fantastisch! Ik duim voor je.. Leuk ook om alvast wat foto's te zien. Ik kan niet wachten om je op te zoeken! XXX

  • 26 Februari 2010 - 13:40

    Anouk:

    Jeej gefeliciteerd met jullie appartement, het klinkt geweldig! Ben erg benieuwd naar jullie volgende avonturen. xxx

  • 26 Februari 2010 - 13:43

    Julie :

    Klinkt goed Mark en Es! super, geniet ervan daar. Hier eerste week stage erop zitten :) Zo meteen zie ik Ariadne die ook net is aangekomen in Uganda. Fijn weekend! Kus uit Kampala

  • 27 Februari 2010 - 09:50

    Jos:

    He die Marc,

    Goed om de verhalen te lezen. Nog 2 daagjes en dan verhuizen! Veel plezier nog en wanneer ga nou weer wat werken/studeren (of blijf je gewoon de toerist uithangen)?

  • 14 Maart 2010 - 14:53

    Thomas:

    Nou Marc, ik geef toe, dit klinkt niet slecht (misschien dat ik als ik over drie minuten je andere berichtjes heb gelezen dit meteen weer terugneem ;)). Zou graag de woning inspecteren, nouja, wie weet, mocht Sjors het gaspendaal wat langer ingetrapt houden, gingen toch al naar het Zuiden ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marc

Actief sinds 24 Juli 2009
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 27756

Voorgaande reizen:

27 Juli 2009 - 18 Augustus 2009

Utrecht - Istanboel

18 Februari 2010 - 30 November -0001

Beiroet

Landen bezocht: