Bratislava en Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Marc Wiel - WaarBenJij.nu Bratislava en Budapest - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Marc Wiel - WaarBenJij.nu

Bratislava en Budapest

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marc

05 Augustus 2009 | Hongarije, Boedapest

Hoi allemaal! Na een korte radiostilte opnieuw nieuws van mij, ditmaal van het voormalige oostfront!

De afgelopen dagen ben ik heel erg druk geweest. Naast de dagelijkse bezienswaardigheden van Wenen heb ik Jovana uitgenodigd om een dagje in Bratislava (Slowakije) te spenderen, dit was slechts een uur van Wenen vandaan. Hoewel Bratislava een hoofdstad is zul je hier vrij weinig van zien; het is klein, niet erg toeristisch en verkeert in een staat van constante constructie. Toch hebben Jovana en ik hier een erg vermakelijke dag gehad. Het is interessant om de oude communistische en middeleeuwse gebouwen te zien en mee te maken hoe het leven er in dit kleine stadje aan toe gaat. Foto's zijn in overvloedde gemaakt maar die kan ik vanavond nog even niet online zetten!

Vanmiddag heb ik afscheid genomen van Milenko en Jovana toen ik in de trein stapte naar Budapest. Net als in Bratislava spreken de mensen hier nauwelijks Westerse talen maar ze doen wel hun best! Het begon al gelijk op het hoofdstation alwaar allerlei mannetjes en vrouwtjes je mee proberen te lokken naar hostels, toeristische uitstapjes en zelfs een alternatieve manier om geld te wisselen aanbieden. Want ja, hoewel ze hier de euro accepteren gebeurt verder alles in de Hongaarse Forint. Maar eerlijk is eerlijk, ik had een stuk minder van deze stad verwacht! De mensen zijn vriendelijk en hulpvaardig (ookal stuntelen ze daarin vreselijk) en vragen dikwijls wat je doet in Budapest en of je het naar je zin hebt. Ook de bezienswaardigheden zijn me alleszins meegevallen! Een grote basiliek en een enorm parlement langs de rivier bepalen het panorama van de stad dat ik tevens van een heuvel nog eens heb mogen bezichtigen (ook hier geldt dat foto's zullen volgen). Verder zit de stad vol leven en bedrijvigheid en kun je hier lekker en goedkoop eten.

Over het hostel kan ik evenmin klagen. Het is net een huis waar je binnenkomt en het is een ware verademing om te zien dat je voor 13 euro per nacht best een hele schone verdieping kunt hebben die leuk is ingedeeld en toch nog in de buurt van het centrum ligt. Dit alles gecombineerd met mijn kersverse reispartner Nadia van Chili hebben deze dag tot een ware belevenis gemaakt! Morgen zal ik ook met dit meisje nog eens de stad veroveren alvorens ik met de nachttrein op weg naar Belgrado en Novi Sad, in Servie, te gaan.

Ik hoop dat ik jullie bij deze weer even goed geinformeerd heb. Eerstvolgende keer zal ik proberen wat foto's van Bratislava en Budapest te plaatsen dus houd het onderwerp in de gaten!

• 04 Augustus 2009 - 22:40

Jan:

Jemig, wat een verhalen weer! klinkt weer super!

Ben benieuwd naar de foto's.

X

Jan

• 05 Augustus 2009 - 06:42

Lil:

Klinkt goed, en een slaapplek voor 13 euro die redelijk schoon is en centraal gelegen doe je heel goed! x

• 05 Augustus 2009 - 07:56

Jeem:

Net al ff gesmst, nu het uitgebreide verhaal. Leuk! Ciao

• 05 Augustus 2009 - 14:57

Jos:

He Marc,

Leuk weer evne iets van je te lezen en leuk om te lezen wat je schrijft! Nog veel plezier

• 06 Augustus 2009 - 20:31

Fabs:

Hey Marc,

Wat een prachtige ervaringen allemaal!! Het is echt een genot om te lezen.

Ik wens je nog een mooie reis verder en blijf je volgen
    X fabs

• 10 Augustus 2009 - 15:41

Michael:

Hee Marc,

Terwijl ik dit typ voel ik interesse en een vleugje jaloezie. Wat moet jij het te gek hebben. Ik ben benieuwd wat de rest van je reis je aan het brengen is! De leuke mensen en culturele hoogstandjes heb je al te pakken.

Geniet ze en ik kijk uit naar je volgende verhaal (of je terugkomst, want je weet het ik laat je een stukje van de Verenigde Staten hier in Nederland zien:P)